horoОсвен виждащото се на повърхността и привидната си примитивност, българските традиции съдържат дълбок езотеричен пласт и пазят трудно разгадаема тайна. Тайната за голямата им вибрационна мощ, защото почти винаги най-важното, което са правили, е било да настройват човешките души и тела към една или друга вибрация на Природата, към една или друга еманация на нейния Създател. Така се получавало безкрайното преливане: Човек – Природа – Създател… и обратното.

Но нека спрем сега вниманието си на нещо много конкретно – българското хоро, най-вероятно оставено ни в наследство от тези древни чудодейци – траките. И тук веднага възниква въпросът: що за идея е това, хората да играят заловени един за друг в кръг, с музиканта, най-често гайдар, в самия му център?… Идеята е такава: хорото да дублира космичното, т.е. да е енергетичен модел на нашата Слънчева система. Дори и с движението на играчите по посока, обратна на часовниковата стрелка – както се движат планетите около Слънцето – и с епизодичната промяна на посоката – по подобие епизодичното ретроградно планетно движение от гледна точка на Земята. Всичко това е обмисляно до най-малки подробности от древни мъдреци, за да се получи по закона на подобието мощен вибрационен резонанс, проникващ навсякъде – навън и навътре, във всички пространства и измерения на видимия и невидимия свят. Ще рече: нашето хоро, за което някои днешни „умници“ твърдят, че е изживяло своето време, всъщност е истински ретранслатор на космична енергия и същевременно – мощен генератор на психична, физична, биологична и духовна мощ за играещите го.

И този генератор безотказно е служил на българите, като ги е зареждал с нови сили в продължение на хилядолетия. На всички празници и най-вече всяка неделя без прекъсване – хиляди, стотици хиляди недели наред. Селският мегдан или градският площад в неделя е представлявал, така да се каже, вековната дискотека на нашите предци. Но паралелите с днешно време свършват дотук, главно защото на хорото тогава идвали всички – и млади и по-възрастни, и деца и старци. Всички поколения и цялата общност – в един общ ритъм. Удивителен и свещен ритуал на единението.

Като имаме предвид и това, че нашите прадядовци и прабаби са се ухажвали и харесвали най-вече на хорото и същото е продължавало много дълго време, през цялата българска история, значи освен другото, то се е изявявало и като един от главните ваятели на бъдещите поколения – нещо от всеобщото настроение и от ритъма тогава завинаги се е вграждало в темелите на нацията, в посоката на нейното развитие. Бавно, но непрестанно – както се образуват сталагмитите и сталактитите – се е изграждала и тя, за да получи трайност и вечност.

Може да се каже и така: нашето хоро е българският цигун или традиционната ни йога. И убеден съм, няма да е далече времето, когато то съзнателно ще се използва по този начин, поддържайки здравето, силите и способностите на практикуващите го на високо равнище. Ще разкрия тук и една тайна: необикновените успехи на българския футбол в Америка през 1994 година до голяма степен се дължаха и на хорото, въведено (съзнателно или не) като основен метод за възстановяване след мач и за настройване преди мач. Това вероятно е главният принос на треньора Пенев тогава.

Векове наред, щом е идвал празник, към хорото на мегдана (на площада) от всички страни са се стичали пременени и нагиздени жени и мъже, събирало се е голямо и въодушевено човешко множество. И скоро там се е завихряло такова буйно веселие, такава вакханалия на духа, каквито днес трудно можем да си представим. А в центъра на хорото гайдарят се е чувствал почти като свещенодействащ шаман, който твори чудеса. Може би защото чудесата тогава наистина ставали… А защо ли пък да не започнат да стават и днес?!.

КРАДЛИВИТЕ ОВЧАРЧЕТА В НЕТА!!!

От някое време насам, непрекъснато се роят лошите преразказвачи (и преписвачи) на горната статия, излязла отдавна, само и само писанията им да изглеждат авторски. Като тези, например: http://sanovnik.bg/n3-53452. И тези: http://www.bgnow.eu/news.php?cat=2&cp=0&newsid=32304. Иначе е много хубаво да се популяризира идеята, но когато се преразказва лошо и некомпетентно, същото има обратен ефект. Пък че е нужно поне малко уважение към автора, да не говорим. Достатъчно е да се спомене, че имало някакви си там изследователи… А всъщност оригиналът е в „Древният код 681“ – книга, излязла още през 2001 година, откъдето е извадката. Напишете в Гугъл „тайни на българското хоро“ и ще видите как действа у нас една система за крадене и преправяне, в много варианти. И така навярно става с много други автори. Жалко, но факт!

Николай Радев – Алдебаран

Коментари

23 коментара на “ТАЙНИ НА БЪЛГАРСКОТО ХОРО”

  1. Л. Савов on юли 28th, 2008 8:49

    Кратко но доста интересно.Благодаря!

  2. Маги on юли 28th, 2008 17:27

    Никога не бях се замислила за посоката на хорото…Много е интересна информацията и ви Благодаря за нея!

  3. Петров on декември 13th, 2010 9:00

    Вероятно това е една от откритите тайни на нашия фолклор а за останалите предстои откриването им. Имам в предвид многото видове ритми с които той разполага и това със сигурност не е случайност – трябва да бъде обстойно изследвано: не е изключено всеки определен ритъм /вид вибрация/ да има строго определено психическо и физиологично значение за човешкия организъм правещо излишна лекарската професия. Същото може да се отнася и за комбинация-
    та с музикалната тоналност и като резултат живот до дълбока старост без болести.

  4. Г.ГЕОРГИЕВ on август 3rd, 2014 20:06

    НАПЪЛНО СПОДЕЛЯМ ГОРЕИЗЛОЖЕНОТО! В ХОРОТО Е РЕАЛИЗИРАН СТРЕМЕЖЪТ НА БЪЛГАРИТЕ КЪМ ОБЩНОСТ И ЕДИНЕНИЕ. СЛЪНЦЕТО, КАТО ОСНОВНО БОЖЕСТВО НА ВСИЧКИ ДРЕВНИ РЕЛИГИИ, ВКЛЮЧИТЕЛНО И ПРАБЪЛГАРСКИЯТ ТАНГРИЗЪМ , Е ОТРАЗЕНО В КРЪГА НА ХОРОТО. РАЗНООБРАЗИЕТО НА РИТМИТЕ ИДВА ОТ РАЗЛИЧНАТА ПО РИТМИКА И ДВИЖЕНИЯ ТРУДОВА ДЕЙНОСТ. СПОМНЕТЕ СИ „ГРЪНЧАРСКОТО“ -9/8, „КОПАНИЦАТА“ 11/8, “ КАКО СЕ САДИ ПИПЕРО – 15 / 8, СЕВЕРНЯШКИТЕ ХОРА, ПАЙДУШКОТО, БЕЗМЕНЗУРНИТЕ, ТЪЖНИ МЕЛОДИИ . РАЗНООБРАЗИЕТО НА НЕРАВНОДЕЛНИТЕ РИТМИ СЕ ДЪЛВИ НА МЕСТОПОЛОЖЕНИЕТО НА ТРИОЛАТА ИЛИ Т.Н. УДЪЛЖЕНО ВРЕМЕ, НО ТОВА Е ДЪЛГА ТЕМА. / КАТО ПОДКРЕПА НА ГОРЕИЗЛОЖЕНОТО СВИРЯ НА ФЛЕЙТА И САКСОФОН, ИМАМ ЗАПИСИ В РАДИО БЛГРД, СВИРИЛ СЪМ ВЪВ ФОЛКЛОРЕН АНСАМБЪЛ И СЪМ ЧЕЛ ВНИМАТЕЛНО/

  5. м.данкова on август 3rd, 2014 20:21

    Хорото винаги ще е пленително!

  6. Благовест Илиев on август 3rd, 2014 21:02

    За мен ръченицата си чист боен танц в ритъм 7/8 …вселенският!
    Кибик Блаже

  7. силвана on август 7th, 2014 21:14

    prekrasno,разтоварващо и наистина зареждащо с енергия! Мн. хубава статия -дано днешните модерни млади хора да го практикуват като едно задължително спортуване -наистина полезно е !

  8. снежинка август on август 7th, 2014 23:28

    хубава статия за хора с душа и сърце отворени към бългаското и българския корен-все някой трябва да те е възпитал втова*семейството или училището благодаря че по наше време имаше и неделен мегдан и зиме и лете и на сърцето и душата беше по леко липсва ми българското хоро,

  9. Екатерина on септември 4th, 2014 10:00

    Бях скоро на тежка сватба с много хора. Хорото беше дълго и кръгло, по средата свиреха три тъпана и една зурна в хипнотичен ритъм. Никой не искаше да се пусне от това хоро, никой не искаше да свършва, и го повториха. Даже на прегърбените гърбовете се бяха изправили. Чувството няма аналог!

  10. admin on септември 4th, 2014 23:32

    Така е. Ако българите – и старо и младо, и граждани и селяни – пожелаят всяка неделя след обяд, както е било някога, да играят хоро и това стане в цяла България, народът ни ще започне да се изправя.

  11. Елка Пенева on септември 9th, 2014 23:16

    Mного интересно!Благодаря!!!!

  12. hho pwm on декември 19th, 2014 9:30

    Едва ли има друг такъв танц, който може да ти донесе толкова приятни и незабравими чувства на веднъж.Само като чуеш началото на хорото и вътре в теб започва кръвта ти да танцува.Благодаря ви за тази статия и се надявам, че и за на пред ще ни пишете за тези танци и историята на носиите им,които правят танцъорите невероятно красиви и народни.Иска ми се повече хора да научат за тях по целият свят заедно с народните ни песни.

  13. иван on март 23rd, 2015 7:42

    радвам се, че има и други, които припомнят както са българските танци. лично разбрах за описаното, защото не по време на паневритмия, но пш време на български танци изпитах на няколко пъти любов към всичко живо по земята. според по-знаещи и по-напреднали българските танци са една от малкото технологии, помагащи сега – в периода на разширение на вселената – след декември 2012та – за разширяване на съзнанието или духовен растеж, ако щете. има и други, но хронологично тази – българските танци, както и фалун дафа са най-отдавнашните. а според отричани от официалната наука източници, неравноделните ритми са ни дадени от системата сириус. защо са дадени само на нас, българите?

  14. ИВАН on април 4th, 2015 7:04

    „…с движението на играчите по посока, обратна на часовниковата стрелка – както се движат планетите около Слънцето…“
    ЗАВИСИ ОТ КОЯ ГЛЕДНА ТОЧКА ОПРЕДЕЛЯШ ПОСОКАТА НА ДВИЖЕНИЕ – ОТ „ПРЕД“ АКО Е ОБРАТНА НА ЧАСОВНИКОВАТА СТРЕЛКА,“ОТЗАД“ ЩЕ Е ПО ПОСОКА НА ДВИЖЕНИЕТО И.

  15. Таня Илиева on май 23rd, 2015 11:28

    Интересна статия…..Имам доста възражения, обаче…няма да ги излагам тук, защото статията не е написана от специалист в областта на хореографията и фолклорната музика…
    Само се хващам за думичка още в първото изречение:“Освен виждащото се на повърхността и привидната си примитивност…“ За каква примитивност точно става дума????

  16. admin on май 24th, 2015 6:53

    Привидна – за някои хора, не за всички. Ще рече: само така им се вижда на тези хора. На онези, които и днес си мислят, че всичко свързано с някогашния селски бит в България и с народното ни творчество, е примитивно. Най-вероятно е такива хора да изхождат главно от себе си и те, за съжаление, все още никак не са малко.

  17. Kana on май 27th, 2015 7:27

    Хорото ще спаси Бългярия!Хайде на хорото!За него не трябват пари!Един гайдар и,да се залавяме за ръце!

  18. Milena Petkova Petkova on октомври 28th, 2015 17:47

    УНИКАЛНО

  19. lori on октомври 29th, 2015 9:51

    mnogo interesna statia-ne sam i predpolagala,4e xva6taiki se na xoroto ima niakakvo nau4no talkovanie.Vinagi sam mislila 4e tova e izraz na tvoeto nastroenie. Blagodaria za informaziata!

  20. Николай on ноември 4th, 2015 13:58

    Здравейте,
    Ако започнем от това, че много хора с позитивна нагласа се хващат за ръце и изпълняват едни и същи движения, завладяни от и в такт с музиката. Чувството за духовна и физическа удовлетвореност, позитивността в отношенията към ближния, повишения духовен и физически тонус след определено време на практикуване на хората, категорично поставят хорото в графата на феномените. Дали ще го наречем езотерика или зареждане с положителната енергия на вселената, хорото е факт, който недвусмислено допринася за здравето, доброто настроение и единението на хората. Погледнете колко клубове по народни танци вече има и това не е продиктувано от преходността на модата, а от чисто Българския корен. Какво привлича и много чужденци по цял свят да играят български хора? Наистина имаме нужда от адекватно обяснение на този феномен, което да мотивира повече хора да се хванат на хорото.
    Аз бих го нарекъл „Магия за здраве и единение“.

  21. Борянка on ноември 22nd, 2015 15:13

    Това не е ново.Още преди 60 70 години,когато нашите хореографи и художествени ръководители на народните ни ансамбли издирваха и изучаваха народния ни фолклор,знаеха всичко това.Наѝ вече заслуга за това има Д-р Николаѝ Каъфман коѝто е посветил живота си да изучава и издирва фолклора ни в различните области.

  22. admin on ноември 22nd, 2015 20:41

    Не е ново, писано е преди 15 години. Едва ли нашите хореографи и художествени ръководители са имали по пълна представа за тайнствата на хорото, но напълно възможно е някой от тях да е имал. Би ми било интересно да го прочета.

  23. Елеонора on април 2nd, 2017 12:20

    Винаги е интересно това, което публикуваш. Благодарности.

Остави отговор